OV informatie in Google nu real-time

Open data nu ook naar het grote publiek

Update: Vanwege snelle verspreiding embargo verwijderd.

Vanaf vandaag, 2 juni, kunnen alle OV-reizen in heel Nederland ook real-time gepland worden via Google Maps & Google Now. Eerder was OV informatie al wel beschikbaar, maar werden bijvoorbeeld vertragingen of rit uitval niet getoond.

Al in 2012 werd door Google de stap gezet om ook openbaar vervoersinformatie in de Google maps diensten op te nemen. Met de toevoeging van real-time informatie in 2015 kunnen de miljoenen gebruikers van Google nu naast het plannen van een reis ook geïnformeerd worden over eventuele vertragingen en de aankomsttijden van een bus.

Het toevoegen van real-time data is voor Google een logisch stap om het openbaar vervoer nog aantrekkelijker te maken.

De leverancier van deze informatie komt uit de gelederen van de non-profit Plannerstack. Dit van oorsprong Nederlandse samenwerkingsverband van private en publieke partijen strijdt om reisinformatie kwalitatief hoogwaardig & open beschikbaar te maken.

“We werken in Nederland hard aan het beschikbaar stellen van open data zodat nieuwe informatiediensten voor reizigers en automobilisten kunnen ontwikkelen. Het is mooi dat Google en de stichting Plannerstack de data nu gaan inzetten om reizigers in Nederland real-time te informeren over aankomst- en vertrektijden van treinen, bussen, trams, metro’s en veerboten.  Nederland loopt hiermee wereldwijd voorop in toepassing van nieuwe technieken, waardoor we vlotter kunnen reizen en goederen sneller op de plek van bestemming zijn.„  Minister Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu):
“ Geweldig om te zien dat na bijvoorbeeld RET nu ook Google echt voor open kiest. We hebben de afgelopen jaren hard gewerkt om deze data open beschikbaar te maken!„ Stefan de Konink, bestuurslid & open data expert
Clippings
Over Plannerstack

We, Plannerstack, are “planner people” with an open source / open data perspective.

We are several companies with different specializations, but all adopting the multilayer, modular approach to passenger information systems, and a clear, layered model for feeding back transit data changes to the source (operators).

Our stated goal is to bootstrap a trip-planning ecosystem so commercial providers spring up in the apps/services and enabling (commercial) services to spring up on the other layers, e.g. multiple specialized but API and data compatible trip planning engines, and their respective hosting services).

Hereby providing the traveller with high quality and open services, ultimately decreasing the threshold and increasing the accessibility of public transport and mobility in the broadest sense.